Met vernieuwingsonderwijs wil de Windroos bereiken dat elk kind zich op een eigen, natuurlijke manier ontwikkelt. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Op de Windroos krijgen kinderen ruimte en begeleiding om zelf te ontdekken en zelf hun vragen te stellen. Ze worden uitgedaagd om hun eigen antwoorden te zoeken en om hun eigen keuzes te maken.
Op de Windroos
- volgen wij de eindtermen van het basisonderwijs.
- signaleren en toetsen wij onder andere met de bekende cito-toetsen.
- hebben wij aandacht voor kinderen die meer, minder of anders presteren.
- staan taal en rekenen bovenaan de lijst van belangrijke vakken.
Maar wij doen meer!
Ieder kind een eigen kompas. De Windroos richt zijn onderwijs op een brede persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Op die manier zorgen we voor aansluiting op het vervolgonderwijs en krijgen kinderen een goede voorbereiding op hun functioneren in de maatschappij.
- kind centraal
- ervarings- en ontwikkelingsgericht onderwijs
- ouders, leerlingen en leerkrachten samen verantwoordelijk.
Bijna 40 jaar vernieuwingsonderwijs
De Windroos is op 12 juni 1979 opgericht door een groep betrokken ouders die hun kinderen op een andere manier onderwijs wilden aanbieden. Omdat een aantal van hen zelf in het onderwijsvak werkten, waren deze ouders in staat om inhoudelijk een nieuw concept neer te zetten: het vernieuwingsonderwijs. De pedagogische en onderwijskundige inzichten van Celestin Freinet en Peter Petersen (Jenaplanonderwijs) vormen de basis voor de manier waarop de Windroos vorm geeft aan ervaringsgericht en ontwikkelingsgericht onderwijs.